Hva er egentlig en god nettside?

Vi prater stadig vekk om at du må ha en god nettside, men hva innebærer det egentlig? Her er våre krav og tips til en god nettside.

Hva er egentlig en god nettside?

Hva er en god nettside?

Vi sier ofte at det er viktig at du har en god nettside, men sjelden hva som faktisk utgjør en god nettside. Hva skiller i så fall en god en fra en dårlig? Det skal vi svare på i dette innlegget. Det er tross alt det vi jobber med hver dag!

Svaret vi gir gjelder både for nettbutikker, landingssider og større informasjonsnettsider. Uansett hva slags nettside du har er dette relevant for deg.

En klar hensikt

Alle nettsider lages av en grunn. Grunnen til at man velger nettsiden er hensikten dens. Hva hensikten er varierer i stor grad og den kan variere innen en og samme kategori av nettsider. En nettbutikk selger gjerne fysiske produkter og ønsker en nettside for at butikken skal være tilgjengelig for flest mulig. En statlig etat kan ha en nettside for å forklare hvilken rolle de har i samfunnet og for å legge ut forskningsartikler eller annet relevant innhold. Felles for alle nettsider er at de er laget med en hensikt. Jo sterkere eller klarere hensikt, desto enklere er det å formidle budskapet som eier, og da lettere å forstå budskapet som besøkende.

Optimalisert for hensikten

Det viktigste for hensikten er at budskapet ditt formidles klart og tydelig slik at folk kan forstå det. For å skille mellom hensikt og budskap drar vi inn et eksempel. Forestill deg at du er et advokatselskap i Trondheim. Hensikten med at du har en nettside er at du skal tiltrekke nye kunder. Budskapet ditt er at du er et advokatselskap som spesialiserer deg på strafferett og at du har lang erfaring med det. Hensikten er grunnen til at du har nettsiden, mens budskapet er det du ønsker å formidle til potensielle kunder.

Jo sterkere eller klarere hensikt, desto enklere er det å formidle budskapet som eier, og da lettere å forstå budskapet som besøkende.

Call to action-knapper

For å hjelpe brukerne som besøker nettsiden er det viktig at du leder dem i riktig retning. Ved å bruke call to action-knapper (CTA's) hjelper du brukerne å ta neste steg. Disse knappene bestemmes ut ifra hensikten med nettsiden. For en nettbutikk kan det være "Kjøp nå" eller "Legg i handlekurv". For et advokatselskap kan det være "Les mer" eller "Kontakt oss". Sørg for at alle knappene er formulert på en måte som er i tråd med hensikten din.

Brukeropplevelse og design

Intuitiv navigasjon

Tenk deg at du har funnet et skattekart. Du har mulighet til å finne en gigantisk skattekiste om du bare følger kartet. Problemet med kartet er at det ikke er noen rød X eller stiplede linje som viser deg veien. Kanskje er det stiplede linjer over hele kartet, så du vet ikke hva du kan følge. Samme følelse sitter kundene dine med når de besøker nettsiden din og ikke finner det de leter etter. Du må gi dem et oversiktlig kart, slik at de kan finne veien til skatten. Ha en navigasjonsmeny som viser alle de viktigste sidene på nettstedet. Sørg også for at denne menyen er enkel å forstå og enkel å finne.

Visuell identitet

Om du har møtt på en kaotisk nettside så vet du hvordan de kan se ut. Det ser ut som noen har kastet innholdet i hver sin farge på nettsiden, i håp om at det skal feste seg. Ofte er visuell identitet noe du ikke legger merke til. Om den er svak får du ingen relasjon til bedriften, og du husker ikke hvem de er. Om den er sterk, så husker du bedriften og du får følelsen av at de er profesjonelle. En god nettside har en farger, tekst og struktur som går igjen og reflekterer bedriftens identitet. Det gjør at besøkende forstår hvem dere er og om det er riktig kunde så velger de dere.

Oversiktlig layout

For at du skal få vist frem bedriften må besøkende være i stand til å motta innholdet. Om nettsiden er rotete får de ikke med seg det du ønsker å vise. En god nettside har en oversiktlig layout som er enkel å fordøye og som gjør at dere som bedrift blir forstått. Sørg for inndelte seksjoner, god bruk av mellomrom og at det er lett å skille mellom ulike typer innhold.

Tilgjengelig på mobil og PC

De aller fleste bruker mobilen sin når de søker på nettet. Du kan i all hovedsak anta at de fleste besøker nettsiden din fra mobilen (det varierer så klart fra bransje til bransje). Det er derfor viktig at nettsiden din er tilpasset både mobil og PC. Om du ikke vet hvordan du gjør det, så kan du lese vår artikkel om å bygge nettsider for mobiler.

Rask lastetid

Ingen liker å vente, og det gjelder spesielt for søk på mobilen i min mening. Om nettsiden din bruker for lang tid på å laste inn, så vil besøkende raskt forlate den. Det er derfor viktig at du optimaliserer nettsiden din for rask lastetid. Unngå store bilder og videoer, og bruk verktøy som Google Lighthouse for å sjekke om nettsiden din er rask nok.

Optimalisert for SEO

For at nettsiden din skal bli funnet av søkemotorer som Google, er det viktig å optimalisere den for SEO. Vi anbefaler å bruke verktøyene Google Lighthouse, Ahrefs, SEMrush og Google Search Console i kombinasjon for å optimaliserere nettsiden din best mulig. I samarbeid med Acts, som Syntex er en del av, laget vi en artikkel for akkurat dette som du kan lese her.

Oppsummering

Da har vi gått gjennom hva vi mener er en god nettside. For å oppsummere så bør nettsiden din:

  • Ha en klar hensikt og budskap den er optimalisert for
  • Ha tydelige call to action-knapper
  • Ha en intuitiv navigasjon
  • Ha en visuell identitet
  • Ha en oversiktlig layout
  • Ha et mobilvennlig design
  • Ha rask lastetid
  • Være optimalisert for SEO

På tide å få flere kunder?

Vi hjelper deg med å lage en ny nettside som rangerer høyt på Google.