Hva er SEO og hva bør du gjøre?
Å optimalisere nettsiden for SEO er ikke lett å få tid til som bedriftseier. Her er det viktigste du trenger å vite om SEO og hvordan du fikser nettsiden din.

SEO er en oase i en ørken
Med mange aktører og konkurrenter i markedet er det vanskelig å skille seg ut som bedrift. Alle nettsidene som ligger ute på nett, har blitt til en ørken med utallige sandkorn som alle ser like ut for det blotte øyet. Om man klarer å skille seg ut på nett vil man derimot fremstå som en frisk og grønn oase i ørkenen.
Det sier seg selv at det ikke er lett å skille seg ut i så stor grad. Likevel er det ikke så vanskelig som mange skal ha det til. Om du sjekker av de viktigste punktene kan du klatre til topps på Google, og kapre oasestatusen. Her går vi gjennom de viktigste punktene vi jobber etter i vårt byrå. Om du ønsker din egen sjekkliste for SEO med alle punktene kan du få den på e-post her.
Det viktigste på nettsiden
Metatittel
Når du søker opp noe på nett ser du at det dukker opp flere forskjellige lenker til forskjellige nettsider relatert til det du søkte på. Titlene på disse lenkene er metatitler og det er veldig viktig at de skrives korrekt for at brukeren skal vite hva den klikker seg inn på, og for at Google skal vite hvilket publikum de skal vise nettsiden til.
Se for deg at du skal til Gran Canaria og titter på oversikten for avganger på flyplassen. Rundt tidspunktet du skal fly står det "Fly hit på få timer - Gate D8", rett under står det også "Varmt og godt - Gate B8". Hvilken gate skal du gå til? Det vet du ikke. Det er frustrerende og oversikten er misvisende for deg som reisende. Det samme gjelder for nettsider.
Om man søker opp "Advokat Trondheim" og det vises en lenke som sier "Dress og skjorte, med bok på kontoret" er dette en tilsvarende dårlig metatittel. Her bør du som bedriftseier sørge for at metatittelen beskriver bedriften så presist som mulig. Om du har mange kunder som tar kontakt, men ikke er typen kunder du ser etter, kan du skrive en metatittel som filtrerer bort kundene som ikke passer deg. Ved å skrive "Advokatselskap i Trondheim som hjelper bedrifter med jus" vil du i mindre grad få henvendelser fra privatpersoner. Som et generelt tips sier vi at metatittelen bør ha en lengde på ca. 50-70 tegn. Det viktigste er likevel at den er godt tilpasset bedriften.
Metabeskrivelse
Under metatittelen til nettsiden vil metabeskrivelsen stå. Den forteller mer utfyllende om hva den enkelte siden inneholder. Som du kanskje har merket selv tar metatittelen mye av oppmerksomheten, særlig ved første øyekast. Den er fortsatt viktig å skrive godt for at den skal vises ved riktige Google-søk. Her har man litt flere ord å gå på og kan benytte rundt 110-160 tegn. På lik linje med metatittelen er det fortsatt innholdet som er viktigst. Få inn flere beskrivelser av hva dere som bedrift driver med så er nettsiden på god vei allerede.
Tekst
Innholdet du har på nettsiden har mye å si for hvordan de som har klikket seg inn forstår bedriften. Metatittel og -beskrivelse gir kunden et førsteinntrykk, men de føler ikke at de kjenner dere enda. Hva som skrives på nettsiden bør fortelle videre om hva dere gjør, om hvem dere er og hvordan dere gjør ting.
For hver enkelt side er det fint å ha et eget tema – dette beskrives i metatittelen for akkurat den siden. En "Om oss"-side bør fokusere på dere i bedriften og som bedriften. En login-side vil naturligvis være fattigere på tekst og er ofte ikke like viktig å rangere høyt på Google med. Prioriter derfor hvilke sider du ønsker å satse på, men tilpass alle om du har mulighet.
Bilder
Ofte har man mange bilder som viser frem bedriften, tidligere arbeid eller viktige personer. Disse bildene bør alle ha alternativ tekst (alt-tekst) for at de brukerne som benytter skjermleser kan få opplest innholdet som vises på bildet. Alt-tekst er en tekstsnutt som beskriver hva som vises på bildet og er svært nyttig for blinde og svaksynte som ikke klarer å se hva bildet viser. Om bildene du bruker ikke bare er brukt for at nettsiden skal se fin ut bør du sørge for at alle har en kort alt-tekst.
Bilder som laster tregt er noe som tar livet av brukeropplevelsen. Om du har et bakgrunnsbilde på forsiden, som er det første brukeren ser når den besøker nettsiden, sørg for at bildets oppløsning er redusert til kun det som er nødvendig. Da unngår du at brukere forlater siden fordi den ikke har lastet inn bildene sine.
Navigasjon og interne lenker
Som det siste punktet for det du bør gjøre på nettsiden er navigasjon. Det høres enkelt og greit ut, men her syndes det ofte. Viktige sider bør vises i toppnavigasjonen (header) og alle eller de fleste sidene bør ligge i bunnen (footer). Som en generell regel skal alle sider være mulig å finne fra hovedsiden, med unntak av sider ikke alle skal se. Eksempler på unntak vil være sider kun for ansatte eller for allerede eksisterende kunder.
I headeren plasserer du lenker til de sidene som besøkes mest eller som du uavhengig av sesong eller variasjoner vil at kundene skal besøke. Typiske sider å ha i headeren er lenke til hjemmesiden/hovedsiden, tjenester eller produkter, om oss og ta kontakt. I footeren plasserer du alle sider, både de i toppnavigasjonen og resterende.
Ved å bruke verktøy som Ahrefs kan du finne ut om du har enkelte sider som ingen andre sider lenker til. Om det er meningen at disse sidene skal være mulig å finne bør du legge disse inn i footeren, eventuelt andre steder også.
Det viktigste utenfor nettsiden
Backlinks
På samme måte som du vil ha gode lenker innad i nettstedet er det viktig å ha gode lenker inn til nettstedet. Backlinks er lenker til din nettside som ligger på andre nettsteder. Å ha gode backlinks vil utgjøre en stor forskjell for nettsidens SEO. Det er to elementer ved backlinks som er viktig å ta hensyn til:
- Kvalitet – hvor mye trafikk den refererende nettsiden har
- Kvantitet – hvor mange lenker som refererer til nettsiden din Kvalitet er viktigere enn kvantitet, men ja takk begge deler! Grovt sagt vil:
- Mange refererende sider av lav kvalitet utgjør liten forskjell.
- Få refererende sider med høy kvalitet utgjør en betydelig forskjell.
- Mange refererende sider av høy kvalitet utgjør en stor forskjell.
Det er mye som er med på å bestemme hva som gir en side høy kvalitet, men hovedfaktoren er mengde trafikk. Ofte er det enkleste du kan gjøre å legge til lenker til hver av nettstedene dine om du har flere. Om du bare har én kan du forsøke å få andre til å ville legge inn en lenke på deres nettsted.
Kundeomtaler på Google Bedriftsprofil
Det andre du kan fokusere på, som ikke er på din egen nettside, er å få flere omtaler på din egen Google Bedriftsprofil. For å ha en slik profil må du ha en fysisk lokasjon som bedriften befinner seg på. Det er et krav Google stiller til bruk av profilen. Om du ikke har en fysisk plassering kan du se bort i fra dette punktet, men for de aller fleste er det noe som kan forbedres.
Ofte søker man opp spisesteder når man er på ferie. Se for deg en pizza-sulten turist som søker etter "Pizza Gran Canaria". Et slikt lokalt søk vil gi lokale forslag – bedriftsprofiler som passer for pizza på Gran Canaria. Her vil generelt sett de med best og flest anmeldelser vises øverst. Husk at kvantitet er viktig for tillit til anmeldelser. En pizza-restaurant med 300 anmeldelser og rangering på 4,1 stjerner vil ofte fremtre bedre enn en med 20 anmeldelser og rangering på 4,5.
Oppsummering
Så hva bør du gjøre for å skille deg ut som en oase i en stor og tørr ørken? Jo du bør:
- Skrive en passende metatittel for hver side, i hvert fall hovedsiden.
- Skrive en mer utfyllende metabeskrivelse også helst for hver side.
- Tilpasse tekst til den enkelte siden.
- Legge til alt-tekst til alle bilder.
- Sørge for at alle sidene dine er enkle å finne, særlig de viktige.
- Legge til lenker til din egen nettside på andre nettsteder.
- Få flere omtaler på din Google Bedriftsprofil.
Det er de viktigste punktene. Oppfyller du disse har du et godt grunnlag for å være synlig på nett.