Hvordan bruke KI til nettsiden din

Du kan bruke KI til mye, men hvordan kan du bruke det på nettsiden uten å tape kvalitet?

Hvordan bruke KI til nettsiden din

Hvordan vi forholder oss til KI

I Syntex har vi, som veldig mange andre, sett den hurtige fremveksten av KI de siste årene. Vi har prøvd ut mange forskjellige chatbots, men også eksklusive verktøy kun for nettsider. Siden KI er i stand til å gjøre mye, men med varierende kvalitet, er det viktig at man er nøye med hva man bruker det til. Dette er hva vi foreslår at du kan bruke KI til for å få en bedre nettside og flere kunder.

Skrive innhold til nettsiden

Det vi vet at mange bruker KI til, er å skrive innholdet som skal være på nettsiden og i blogginnlegg. Det er selvfølgelig en effektiv måte å skrive tilpasset innhold på, men dette stiller vi oss kritiske til. Først og fremst er ikke KI god nok til å fange hele budskapet til bedriften din. Den skriver jo teknisk sett av inspirasjon fra andre kilder den er matet med. Den treffer derfor ikke målgruppen din like godt som du er i stand til å gjøre selv.

Om vi derimot ser for oss at verktøyene blir gode nok til å fange essensen av bedriften din like godt som du kan, er det fortsatt ett problem. I en verden hvor KI blir standard, vil folk ønske noe menneskelig og autentisk. Å da kunne skrive blogginnlegg og innhold som virker menneskelig, vil oppleves mer tiltalende for kundene dine. Derfor anbefaler vi at du skriver innholdet selv, men at du kan bruke for eksempel ChatGPT til å få inspirasjon til hva du kan skrive om.

Inspirasjon til design og layout

På lik linje med at du kan få inspirasjon til innhold, kan du også bruke KI til å få ideer til design og layout av nettsiden din. Med Relume kan du for eksempel generere wireframes og designideer ved å skrive en til to setninger om bedriften din. Det kan hjelpe deg med å komme i gang eller finne ut hvordan du vil at nettsiden din skal se ut. På den måten slipper du å bli stuck midt i en "kreativ prosess" og kan heller fortsette i en god flyt.

Strategi og planlegging

Som en sentral person i din egen bedrift er det vanlig å bli blind på sine egne problemer eller ulemper. Her kan KI gi et nøytralt perspektiv og hjelpe deg med å se ting du ikke ser selv. Ved å bruke KI til å diskutere strategier og planer for bedriften din, kan du få nye ideer eller hjelp til å velge retning og prioritering. Det kan hjelpe stort i det lange løp.

Google Ads og Meta Ads

Om du er usikker på hvilken kampanje du skal kjøre, er KI en god sparrepartner. Etter det vi har testet ut, svarer særlig ChatGPT godt på spørsmål om hvilken kampanje du bør kjøre. Den har mulighet til å tilpasse anbefalingen til din situasjon i større grad enn et søk på Google kan gjøre. Om du ønsker å tilpasse kampanjen din spesifikt til dine priser, din nettside, ditt produkt eller tjeneste og din målgruppe, kan du enkelt spørre ChatGPT om det. Den vil gi deg et presist svar, men med flere forslag til hvordan du kan gå frem.

ChatGPT er til god hjelp for å forstå de ulike begrepene i Google Ads og Meta Ads. Den kan forklare hva de ulike begrepene betyr og sette dem i kontekst for at du skal forstå dem bedre – og raskere enn du ellers ville ha gjort. Dette er særlig nyttig for deg som er ny i digital annonsering og vil lære mer.

Oppsummering

For å oppsummere vår tilnærming til KI, så er det fint å bruke KI som sparringspartner og kilde til inspirasjon. Når det kommer til å skape noe, som innhold, design eller strategi, er det bedre om du gjør det selv – hvert fall foreløpig. KI kan endre seg raskt, og det er mulig at den vil bli bedre til å skape i fremtiden, men per juli 2025 mener vi fortsatt at det er best at du gjør det selv.

På tide å få flere kunder?

Vi hjelper deg med å lage en ny nettside som rangerer høyt på Google.