Hva er GEO?

Syntex forklarer hva GEO er, hvordan det fungerer og hvorfor det er viktig for nettsider.

Hva er en GEO?

GEO er en form for SEO som fokuserer på AI-verktøy som ChatGPT. Vanlig SEO handler om å optimalisere nettsiden din for å havne høyt i søkeresultatene. GEO handler om bli nevnt av AI-verktøy når noen spør etter informasjon i din bransje. Om du eier et advokatselskap og optimaliserer nettsiden din for GEO, er det større sannsynlighet for at ChatGPT nevner deg når noen stiller juridiske spørsmål.

Hvorfor er GEO viktig?

GEO er viktig fordi det er en ny type synlighet. Det er enda en mulighet til å få inn mer trafikk til nettsiden din. Siden chatbots brukes mer og mer over hele verden, er det gode mulighet til å få flere kunder. Siden det er såpass nytt, er det også en god mulighet til å skille seg ut fra konkurrentene. Om du begynner med GEO før alle andre, vil du sannsynligvis få en større andel av trafikken fra AI-verktøyene.

Hvorfor skal jeg bry meg om GEO?

Ettersom du kan bruke GEO til å få en større andel av trafikken fra AI-verktøy, kan du få et konkurransefortrinn over konkurrentene dine. Det betyr flere kunder for deg og mer inntjening. Om ikke trafikken blir til kunder direkte hjelper det deg å bygge autoritet på Google og andre søkemotorer. Du får mer trafikk inn og viser til at du er en relevant kilde på nettet. Det hjelper din vanlige SEO.

GEO kort oppsummert

GEO er en form for SEO som fokuserer på AI-verktøy som ChatGPT. Det handler om å bli nevnt av AI-verktøy når noen spør etter informasjon i din bransje. GEO gir deg muligheten til å skille deg ut fra konkurrentene og få en større andel av trafikken fra AI-verktøyene. Det gir deg et konkurransefortrinn og om du ikke tjener direkte på trafikken, så hjelper det deg å bygge autoritet på nettet og forbedre din vanlige SEO.

På tide å få flere kunder?

Vi hjelper deg med å lage en ny nettside som rangerer høyt på Google.