Dårlig brukeropplevelse ødelegger for SEO
Om de som besøker nettsiden din er misfornøyd vil ikke SEO gi deg flere kunder. Du må derfor sørge for god brukeropplevelse, men hvordan får du det til?

Kan SEO alene fikse nettsiden din?
SEO sørger for at nettsiden din får inn mer trafikk, og riktig trafikk. Mer trafikk er jo bra, men holder det – selv om det også er riktig trafikk? Å få inn brukere på nettsiden din vil sannsynligvis gjøre bedriften din godt, men ikke alene. Det kommer selvfølgelig helt an på hvordan selve nettsiden ser ut og oppleves.
Se for deg en restaurant som promoterer med store skilt og bannere over hele byen. De får mye oppmerksomhet og flere tusen sultne gjester kommer innom. Inne i restauranten derimot, er det bord og stoler hulter til bulter og ingen kelner. I tillegg ser kjøkkenet skittent ut og hele restauranten lukter mugg. Ikke særlig koselig restaurant. Ingen vet hvor de skal sette seg og ingen har lyst til å spise der. Det samme gjelder nettsiden din. Selv med masse trafikk inn til nettstedet vil svært få gjester konvertere seg selv til betalende kunder. De ønsker en god opplevelse under besøket, slik at de føler at de er på riktig sted for å gjøre det de ønsker – i restauranten sitt tilfelle å spise. For å konvertere kunder må brukeropplevelsen være god. Det ser vi hvordan du kan gjøre her.
Om du trenger en innføring i SEO kan du lese vår artikkel om hva SEO er, og hva du bør gjøre.
Kjent struktur og design
Generelt er det et par faste prinsipper som går igjen i en nettside med god brukeropplevelse. For det første kan kreativiteten ta overhånd når man er engasjert. Designere og IT-entusiaster kan finne på mange nye innovative måter å ha nettsiden sin på. Det kan bli kule og inspirerende nettsider av det, men det er et problem. Brukere kjenner ikke igjen stilen og sliter med å forstå den. Knapper kommer ikke tydelig frem, navigasjonen er forvirrende og animasjoner kan gjøre siden rotete. Det er en ukjent nettside for brukeren som ofte gjør at hensikten med den ikke oppfylles.
Løsningen for dette er at man heller holder seg til kjente elementer og kjent struktur i både plassering av elementer og utformingen av dem. Det virker kanskje kjedelig og som en motstridende løsning. Her må man likevel huske at man skal skape en bedre opplevelse for brukeren slik at den velger deg som bedrift. Om de forstår budskapet ditt og ønsker å velge deg så er det sannsynligvis riktig kunde for deg.
Tilpass for mennesket i stedet for for maskinen
Det andre som går igjen er at man fokuserer for mye på det tekniske på siden. Man tenker på maskinen fremfor mennesket. Det hjelper lite når det er mennesket vi lager nettsiden for. Visuelle aspekter som tekst og farger er noe en maskin kan tolke helt fint uavhengig av hvordan det er satt sammen. Et menneske derimot, vil ikke være i stand til å lese teksten og fargekontrasten er for lav eller teksten er for liten.
Her kan man ha tekniske tilnærminger, men det må ofte kombineres med skjønn likevel. I Syntex bruker vi denne kontrast-sjekkeren hvor fargene må innfri WCAG AA-standarden. Her kan man sjekke at kontrasten mellom tekst og bakgrunn er god nok til at det er lett å lese.
For tekststørrelse er det vanskeligere å måle på samme måte. Tekst skal alltid være stor nok til at den er lesbar fordi den ikke har noen hensikt om den ikke skal leses. Det er sjeldent at man har behov for tekst mindre enn 14 piksler (px). Om man likevel skal ha det, bør det aldri være mindre enn 12 px for å holde den lesbar.
Enkel og intuitiv navigasjon
Navigasjonen for nettstedet er viktig å få til. Uten en god navigasjon vil ikke brukerne kunne finne frem til de forskjellige sidene. De må være i stand til å finne frem den informasjonen de ønsker. Det gjøres enten ved å scrolle nedover på den aktuelle siden, eller bevege seg over til en ny side. For å finne de andre sidene, eller den aktuelle seksjonen er det viktig å ha en klar og tydelig navigasjon som tar deg dit du vil.
For å oppnå god navigasjon er det viktig at den holdes enkel med kun nødvendige lenker. Det gjelder hovedsakelig navigasjonen i toppen på nettsiden. I bunnen er det fint å ha flere lenker som er tilgjengelige, eller alle om et ikke er veldig mange. Her må man også huske på hva det er man ønsker at brukeren skal se. De trenger ikke å ledes til ansatt-siden eksempelvis. Denne kan gjemmes et annet sted for å unngå forvirring.
Om man har veldig mange lenker kan det være lurt å gruppere dem i undermenyer. Dette gjør det enklere å holde oversikt på sider som for eksempel Zalando. Her ville det vært kaotisk om alle kleskategoriene skulle vært synlige i navigasjonen. I stedet har de en hovedmeny med kategorier som "Dame", "Herre" og "Barn", og "Klær", "Sko" og "Sport". Hver av disse er undermenyer som gjør det enklere å finne riktig side.
For navigasjonsmenyen gjelder også prinsippet om at like elementer skal ha lik utforming. Om navigasjonen er lik på alle sidene vil den enklere kunne gå fra den ene siden til den andre. Den burde heller ikke være for eksperimentell. Brukere setter som regel større pris på det de ikke vet at de setter pris på – god brukeropplevelse.
Kort oppsummert kan man si at navigasjonen kun skal vise til sider brukeren har behov for å finne, navnet på linken eller knappen skal være beskrivende for dit man havner og kan fordeles i grupper om det er mange av dem.
Mobilvennlig og responsiv
Siden det er flere som søker på nettet med mobilen må man ta hensyn til hvordan nettsiden ser ut på flere skjermer enn bare PC. For å se hvordan du kan tilpasse nettsiden kan du lese artikkelen vår om hvordan man bygger nettsider for mobilen. Kort oppsummert er det viktig at innholdet er like engasjerende på mobilen som på PC-skjermen.
Kort lastetid for bilder og medier
Bilder eller videoer er gode elementer å ha med på nettsiden for å vise mye på kort tid. Et bilde sier mer enn tusen ord som det heter. For at bildet skal formidle budskapet må det vises for brukeren. Da må innlastningstiden være kort nok til at brukeren ikke gir opp før det er lastet inn.
For å ha passende bilder på nettsiden, sørg for at de i det minste har omtrent riktig format og størrelse. Et bilde som er 5000 x 3600 kan reduseres og beskjæres uten å tape kvalitet om det skal vises i en boks som er 800 x 600. Selv om det ikke blir 100% optimalisert vil hvert sekund hjelpe på brukeropplevelsen. I Syntex bruker vi iloveimg.com for å tilpasse bilder. Da i hovedsak "Resize"-funksjonen og "Crop"-funksjonen.
Oppsummering
Nå som alt er gjennomgått kan vi kjapt oppsummere det viktigste du bør fokusere på å gjøre riktig. Sørg for å:
- ha lik utforming for like elementer som knapper
- ha stor nok tekst
- ha passende kontrast og farge mellom elementer.
- ha tydelig og intuitiv navigasjon
- tilpasse for mobiler (responsivhet)
- unngå lang lastetid for bilder
Om du innfrir disse kravene på nettsiden din vil besøkende høyst sannsynlig trives. Da vil arbeidet med SEO gi resultater og du får flere kunder.