6 steg for å optimalisere nettside for KI og GEO
KI-verktøy som Chat GPT endrer hvordan dine kunder søker etter informasjon. Her går vi gjennom hvordan bedrifter må tilpasse seg.

GEO er den nye gutten i gata
SEO har lenge vært det viktigste "gratisverktøyet" for å få trafikk til nettsiden din. Skulle du få det på andre måter måtte du betale for det, som Google Ads. GEO er en ny måte å optimalisere nettsiden din på som har kommet i kjølvannet av KI-verktøy som Chat GPT. Denne måten å optimalisere på forsvinner nok ikke i nær fremtid, så her går vi gjennom hva du som bedriftseier må vite og gjøre.
Hvordan søkene har endret seg med KI-modeller
Du har kanskje lagt merke til at når du søker opp no på Google får du ofte en KI-oppsummering av det du søker etter. Her er et eksempel:
Slik er den nye måten å søke på med Google. I tillegg har vi ChatGPT, Gemini, Perplexity og mange andre som også har endret søkene våre. Det er ikke lenger Google som har monopol på søk. Vi ser at mange heller går direkte til chatbots for å få kjappe svar eller ha en lengre "samtale". Særlig i chatbots søker vi i mindre grad etter enkelte ord, men heller etter spørsmål og setninger. Vi skriver altså lengre søk, det gjelder også Google, men i hovedsak chatbots. Noen søker til og med med hele nynorsk-teksten sin i ChatGPT om de har lite tid før innlevering... Dette er selve endringen som skjer, relativt kortfattet, men det er essensen i det. Her kommer GEO inn i bildet
Hvordan optimaliserer du nettsiden din for GEO?
Målet med GEO er å få ditt innhold vist i disse KI-sammenhengene. Hvordan gjør du det? Her er vår tilnærming:
1. Strukturert og tydelig innhold
For at KI-modeller skal kunne forstå innholdet ditt, må det være strukturert og tydelig. De er tross alt maskiner, og maskiner liker struktur. Vær nøye med å ha gode og tydelige overskrifter, avsnitt og lister. Det gjør innhldet lettere å lese for KI-modellene, og utgjør liten forskjell for mennesker uansett.
2. Gode kilder
For å bli vist av KI-modellene må du være pålitelig. Derfor er det viktig å bruke relevante kilder. Det gjelder for alt innhold, men i hovedsak på nettsiden. Jo mer troverdig informasjonen din er, desto mer sannsynlig er det at den blir vist i KI-svarene. Det er som å ha gode referanser når du søker jobb – ansetteren blir overbevist om at du er en ordentlig person.
3. Naturlig språk
Siden vi kommuniserer med KI-modellene på en mer samtaleaktig måte med spørsmål og svar etter hverandre bør språket ditt være naturlig og enkelt å forstå, det vi kaller naturlig språk. Legg fokuset på å svare på komplette spørsmål en kunde måtte ha, og ikke bare nøkkelord slik vi er vant til fra SEO. Det er tross alt her hovedforskjellen mellom GEO og SEO ligger. GEO handler om å svare på lengre spørsmål, ikke bare nøkkelord.
4. Teknisk SEO
Godt utført teknisk SEO er grunnlaget for at GEO skal ha muligheten til å gjøre nytte av seg. Sørg for at nettsiden din er rask, at du har gode metabeskrivelser og generelt møter kravene til Google Lighthouse. Vi har alle de viktigste punktene for SEO på nettsiden i artikkelen om SEO.
5. Analyser og måling
Om du ikke måler resultatene dine kan du ikke vite om GEO har noen reell effekt på bedriften din. Bruk gratisverktøy som Google Analytics og Search Console for å se etter generelle trender. For mer spesifikk oppfølging av GEO kan du bruke verktøy som Ahrefs. De har også en gjennomgang av hvordan du kan se KI-trafikk med Google Analytics her.
6. Fokuser på din kunde
Til (nesten) syvende og sist handler all denne optimaliseringen om at du skal nå din kunde. Om du holder fokuser ditt på å levere et godt produkt til kunden vil du uansett lykkes til slutt. GEO er en av flere ting du må forholde deg til, men la kunden være i sentrum av alt du gjør.
Oppsummering
Generativ søkemotoroptimalisering (GEO) er en ny tilnærming til å nå mennesker med ditt innhold. Målet er å få innholdet vist i KI-svar, uansett plattform. For å oppnå det må du:
- Ha strukturert tekst
- Ha gode kilder
- Svare på lengre spørsmål, ikke bare nøkkelord
- Ha et naturlig språk på nettsiden
- Ha god teknisk SEO
- Analysere hvordan endringen påvirker nettsiden
- Alltid fokusere på dine kunder
SEO legges ikke død selv om vi ser en stor endring med KI. GEO er heller en ny variant av SEO som fokuserer mer på KI. For å drive din bedrift best mulig må du altså ta hensyn til begge – da når du flest mennesker.